Welkom, gast. Klik Log In of anders Registreer
YaBB - Yet another Bulletin Board

Home Website HelpZoekLog InREGISTREER HIERPM aan admin Forumregels  

Pagina index wisselen Pagina's: 1
Afdrukken
De Mosquito (Gelezen 537 maal)
Johan
Administrator
Niet aangemeld

Brussel
Leeftijd: 37
Geslacht: male
De Mosquito
28. Feb 2008 om 19:06

De Mosquito is een toestel dat ultrasone golven produceert, die alleen hoorbaar zijn door jongeren tot ongeveer 25 jaar. Het toestel wordt ingezet op plekken waar veel overlast wordt ervaren door 'hangjongeren'. De hoge fluittoon gaat al snel erg irriteren, waardoor de jongeren wegblijven. Maar uiteraard maakt het toestel geen enkel onderscheid tussen jongeren die overlast creëren en andere jongeren of zelfs baby's. Critici spreken zelfs van discriminatie op basis van leeftijd.

In Nederland worden al 300 zulke toestellen ingezet op openbare plaatsen waar men liever geen jongeren ziet. In België wordt de Mosquito zover bekend (nog) niet gebruikt. Dit lijkt me dus een uitstekend uitgangspunt voor een discussie.

Meer info op de website van de fabrikant.
Naar boven

Word fan van Johan op Facebook en Netlog
IP Gelogd

densteven
Fervente fan
**
Niet aangemeld

beerse/turnhout
Leeftijd: 19
Re: De Mosquito
Reageer #1 - 28. Feb 2008 om 19:20

verschrikkelijk iets, we mogen toch op openbare plaatsen komen. Ok er zijn probleemjongeren, maar ik en mijn maten lopen ook genoeg door turnhout enzo rond, het is niet dat je uren op een plek moet rondhangen, maar wat is er fout bij even 10 minuutjes ergens te zijn ofzo. met zo'n apparaat word dat onmogelijk.

zo verplaats je het probleem gewoon en gaat men meer op andere terreinen rondhangen, eventueel prive van mensen.
Naar boven

Citaat:
If love is the answer, would you rephrase the question please
&&&&
densteven  
IP Gelogd

Bill_Tomphson
Junkie
Niet aangemeld

Watch the stars...Tey'll
tell you everything

Leeftijd: 16
Reageer #2 - 28. Feb 2008 om 19:32

Vind ik ook. Stel dat er een crapuultje is dat zijn machientje te pakken krijgt; hij verstopt het ergens op school en binnen 2 weken is elke leerling doof en de leerkrachten weten van niets Grijns
Naar boven

everybody in my buddy list!

IP Gelogd

books and music
Ex Lid

Reageer #3 - 28. Feb 2008 om 19:46

LAME Smilie
ik blijf altijd 30 min na school met vrienden hangen
maar ...
wie heeft daar nu problemen me
en als je het doet voor de PROBLEEM jongeren
dan is dat zelf vind ik ook problemen zoeken
als er dan echt crapuul is gaan ze dit ding zoeken en idd kapot maken of miss zoals bill al zij er ergere dingen mee gaan doen
Naar boven

IP Gelogd

Bill_Tomphson
Junkie
Niet aangemeld

Watch the stars...Tey'll
tell you everything

Reageer #4 - 28. Feb 2008 om 22:58

'k heb net een reportage gezien op koppen (niet veel boeiends op tv Knipoog), Zo'n machientje brengt geluiden van zo'n 18 000 herts voor (voor diegenen die er geen idee van hebben: dat is echt niet normaal veel) In de reportage liet men ook een heel hoog geluid horen dat maar zo'n 10 000 herts was en ik zeg het je: dat was al echt irritant, ik wou meteen geen zappen Knipoog
Naar boven

IP Gelogd

twiztid92
Fervente fan
**
Niet aangemeld

this can't be good for
me, but i feel great!

tienen
Leeftijd: 17
Reageer #5 - 18. Maa 2008 om 07:23

heeft niet eens effect op mij, ik heb de test gedaan en ik hoor maar tot 14 hertz tegoei.. lol
Naar boven

...
WWW twiztid92  
IP Gelogd

Bill_Tomphson
Junkie
Niet aangemeld

Watch the stars...Tey'll
tell you everything

Reageer #6 - 18. Maa 2008 om 17:41

lijkt me echt extreem
dan ben je bijna doof! Grijns
Naar boven

IP Gelogd

Johan
Administrator
Niet aangemeld

Brussel
Reageer #7 - 04. Apr 2008 om 08:54

Even een update.

In Engeland, waar de uitvinding vandaan komt, blijken al meer dan 3500 van zulke apparaatjes te hangen. De Mosquito is ondertussen ook verkrijgbaar via het internet, waardoor hij waarschijnlijk binnenkort ook hier in het straatbeeld zal opduiken.

Antwerpse forumleden hoeven echter weinig te vrezen, want burgemeester Patrick Janssens heeft al aangekondigd dat hij iedere aangebrachte Mosquito zonder pardon zal laten weghalen.

Zelf ben ik ook helemaal 'anti-mosquito' en niet alleen omdat ik de rechten van jongeren hoog in het vaandel draag. Als kind heb ik altijd al een bijzonder goed gehoor gehad en op school kon ik als enige in de klas ultrasone geluiden horen. Hoewel ik al bijna 35 ben, kan ik zonder problemen een 17.7Khz toon horen. Het onding treft dus niet alleen jongeren.

En toch heeft de Mosquito ook voordelen voor jongeren. Op www.freemosquitoringtone.org kun je niet alleen horen hoe de Mosquito klinkt, maar je kunt er ook gratis een MP3 ringtone downloaden voor je gsm. Kun je gewoon sms'en in de klas zonder dat de leerkracht het merkt.  Knipoog
Naar boven

IP Gelogd

books and music
Ex Lid

Reageer #8 - 27. Apr 2008 om 11:18

HIJ IS VERBODEN !!  YEAH  Koel
Naar boven

IP Gelogd

tess
Actief lid
*
Niet aangemeld

I have a dream!

Leeftijd: 15
Reageer #9 - 20. Mei 2008 om 17:14

ik begrijp hen wel als ze problemen hebben met hardnekkige 'hangjongeren' maar tis natuurlijk echt niet leuk voor bv een klein babytje dat niet eens kan zeggen wat er scheelt en de moeder hoort het dan niet, dat vind ik wel een probleem, mss toch eens zoeken naar een betere oplossing...... k weet niet zo zeker hoor
Naar boven

the more I see, the less I know, the more I want to let it go...

IP Gelogd

Bill_Tomphson
Junkie
Niet aangemeld

Watch the stars...Tey'll
tell you everything

Reageer #10 - 20. Mei 2008 om 17:48

Goed punt! Bij dat van die baby had ik nog niet eens stilgestaan...
Naar boven

IP Gelogd

Tuur
Actief lid
*
Niet aangemeld

Leeftijd: 13
Reageer #11 - 23. Maa 2009 om 17:05

Wat erg! Je mag toch gaan 'hangen' als je geen kattenkwaad uithaalt en enkel babbelt?
Naar boven

...

IP Gelogd

Bill_Tomphson
Junkie
Niet aangemeld

Watch the stars...Tey'll
tell you everything

Reageer #12 - 24. Maa 2009 om 14:51

Tuur schreef op 23. Maa 2009 om 17:05:
Wat erg! Je mag toch gaan 'hangen' als je geen kattenkwaad uithaalt en enkel babbelt?

da's waar, maar ik kan er ook wel inkomen dat sommige mensen zich onveilig voelen...
Naar boven

IP Gelogd

Johan
Administrator
Niet aangemeld

Brussel
Reageer #13 - 26. Jun 2010 om 09:56

Vandaag in het nieuws:

De Raad van Europa heeft een resolutie goedgekeurd om de Mosquito in heel Europa te laten verbieden.

Citaat:
Volgens de parlementsleden is het apparaat een bron van discriminatie ten opzichte van jongeren.

De leden van de raad hebben een resolutie aangenomen waarin aan hun 47 leden gevraagd wordt "om het gebruik ervan op openbare plaatsen te verbieden".

Het apparaat wordt beschouwd als een ideaal middel om het fenomeen van "hangjongeren" tegen te gaan. Volgens de Raad biedt het apparaat echter geen oplossing voor het gedrag van de jongeren en zorgt het enkel voor een verplaatsing van het probleem.

Mosquito's worden/werden onder andere gebruikt in Groot-Brittannië, België, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Nederland en Zwitserland. De raad merkt tevreden op dat een wetsontwerp, met het oog op een verbod van de verkoop van de apparaten, in de Belgische senaat onderzocht wordt.

Bron: www.deredactie.be
Naar boven

IP Gelogd

Pagina index wisselen Pagina's: 1
Afdrukken