Bill_Tomphson schreef op 03. Apr 2010 om 00:17:Pieter9 schreef op 02. Apr 2010 om 21:45:Tijdreizen naar het verleden is dus praktisch onmogelijk. Naar de toekomst reizen is weer een ander interessant verhaal, want dat is onder bepaalde omstandigheden zeker mogelijk. Als je geïnteresseerd bent laat je het maar eens weten en leg ik dat met plezier uit
Is het dan werkelijk echt mogelijk om naar de toekomst te reizen (in theorie)?
(Ik ben dus wel geïnteresseerd...

)
In theorie is reizen naar de toekomst perfect mogelijk, alleen zal men dan wel niet kunnen terugkeren naar het heden. Bij het reizen naar de toekomst heb je al geen last meer van tijdsparadoxen, en de wetenschap heeft al verschillende manieren om naar de toekomst te reizen. Dit betekend naar de toekomst gaan zonder zelf evenveel jaren te verouderen.
Een eerste manier ken je misschien wel al, dat is namelijk mensen invriezen, met een beetje geluk kan men je invriezen en binnen 100 jaar terug ontdooien. Voor jou zal het dan lijken alsof je gewoon hebt geslapen, en je lichaam is niet verouderd. Hiermee gaan met huidige technologieën echter nog steeds teveel risico's samen, dus dit is nog niet getest op mensen, en dat zal in de nabije toekomst ook nog niet gebeuren.
Een tweede mogelijkheid is iets ingewikkelder. De wetenschap stelt dit als een algemeen aangenomen en experimenteel bewezen theorie. Je hoorde waarschijnlijk ooit al van de relativiteitstheorie van Einstein? Een onderdeel van deze theorie is dat als een materie bijvoorbeeld een week lang aan lichtsnelheid door de ruimte reist (bijv in een ruimteveer) en dan terugkeert op aarde, dat de tijd op aarde dan (bijvoorbeeld) 10 jaar is doorgelopen. Dit betekend dat je lichaam eigenlijk maar een week meemaakt, terwijl mensen op aarde 10 jaar meemaken. Zo kan je dus een maand door de ruimte vliegen, en binnen wanneer je uit je ruimteveer stapt is de aarde al 100 jaar verder. Dit komt omdat alles in je ruimteveer (inclusief je lichaam) alles als veel trager gaat beschouwen, en alles veel trager waarneemt en opneemt, en zich veel minder aanpast aan omgevingsfactoren dan de mensen op aarde.
Spijtig genoeg beschouwen wetenschappers reizen aan de lichtsnelheid voorlopig als iets onmogelijk, dit is heel ingewikkeld, maar het komt erop neer dat de deeltjes zichzelf vernietigen, aangezien ze niet kunnen bestaan. Bovendien zou het oneindig veel energie kosten om een massa tot op de lichtsnelheid te brengen.
Je hoorde misschien al van de deeltjesversneller (LHC), een reuzachtige machine (27 km doorsnee) onder zwitserland en frankrijk die sinds afgelopen week met succes een oerknal kan nabootsen. In deze machine duwt men deeltjes voort aan een snelheid die maar een heel klein beetje kleiner is dan de snelheid van het licht, omdat ze het experiment onmogelijk kunnen uitvoeren aan de snelheid van het licht (300 000 km/s als ik mij niet vergis)
Er zijn nog meer mogelijkheden, zelfs enkele theorieën om toch aan lichtsnelheid te kunnen reizen die ik zou kunnen uitleggen. Maar aangezien het aantal tekens in een bericht gelimiteerd is, en ik dringend mijn bed moet inkruipen (het is nogal laat op het moment dat ik dit schrijf) zal ik dat houden voor later...
Conclusie: Als je de eerste optie kan beschouwen als tijdreizen, is het zeker mogelijk, we moeten alleen nog wachten tot de wetenschap zover is.
Zozo, dat is het ongeveer, als je nóg meer wil weten over het een of het ander ben je altijd welkom hé

Je kan misschien ook nog eens kijken op wikipedia, al zijn de bronnen die ik gebruik iets betrouwbaarder. Ik verkies namelijk de informatie van de universiteiten en hogescholen van ons land. Indien je engels kan lezen zijn de websites van CERN en NASA ook wel leuk om eens te bezoeken.